top ad

الاثنين، 15 أبريل 2013

اسباب الهالات السوداء عند الرضيع

اسباب الهالات السوداء عند الرضيع - http://mamy1st.blogspot.com/

سؤال وصل لمدونة " مامى لأول مرة "

لو سمحتم انا محتاجة اجابة على سؤوالى .. انا عندى ابن عمره  ستة أشهر ونص و تحت عينه غامق من وهو عمره ايام ومش بيروق خالص ، انا بديله كالسيوم وحديد بس مفيش نتيجة ... ده غير انه كمان  شقى جدا وحركته سريعة وبيعرق دايما وانا مش عارفة دة طبيعى ولا لا ... على فكرة انا بديله صفار بيضة كل يوم  كنت عايزة أسأل ا ترى ده صحى ولا لأ .. انا مامى لاول مرة ومحتاجة مساعدتكم قوى ، و ح أكون متشكرة جدا لو رشحتولى برنامج غذائى صحى ..  سؤال أخير إيه الطريقة الصحيحة عشان أدى ابنى بيها الدوا أصل  انا مش بعرف اديله الدوا لآنه بيرفضه و مش باقدر اسيطر عليه لأنه عنيد جدا .... ومتشكرة على الاهتمام
الاجابة :


-->
لو ابنك تحت عينه اسود من يوم ما اتولد من فضلك تعرضيه على الدكتور عشان ح يطلب منك تحاليل خاصة بالكبد  و نسبة الحديد فى الكبد ... لكن لو الأسود ده ظهر بعد الولادة بتلاتة اواربع شهور فده ح يكون نتيجة نقص فى نوم ابنك

ثانيا : الحديد يعطى للرضيع  مع بداية الشهر السابع ، انتى بادية بدرى ليه ؟؟؟ انتى بتديه من نفسك ؟؟ لازم الجرعة اللى يكتبهالك طبيب مش أى حد

ثالثا : فيما يخص البيض ... يفضل ان صفار البيضة يعطى للرضيع  يوم فى و يوم مافيش .... و بالنسبة للدوا تقدرى تخلطيها مع الأكل لكن لو ح يغير طعم الاكل اوى ، انصحك تشترى قطارة من الصيدالية تحطى فيها الدوا و ادخليها لفم طفل مع صدرك و هو بيرضع ، مش ح يآخد باله و ح يشفط الدوا مع لبن الرضاعة ، لكن تكون قطارة خرمها مش كبير عشان ما يشرقش ، و ترفعى راسه لفوق شوية عن الوضع المعتاد للرضاعة

رابعا : بخصوص برنامج صحى للتغذية أنصحك بقراءة  الموضوعات التالية :
سؤال آخر :













سؤال آخر : 
الدكتور كتبلى على حديد وقالى ان ابنى عنده انيميا علشان تحت عينيه دايما غامق والموضوع دة تعبنى جدا لانه فعلا واضح قوى

الاجابة :
الانيميا تقدرى تعالجيها بالتغذية ، أكله ابنك تفاح مهروس و بطاطس ملسوقة و مضروبة ى الخلاص و استمرى على جرعة الحديد بشكل منتظم و ان شاء الله تتعالج

و لكم تحياتى
مامى لأول مرة





midlle ad